söndag, juli 1

Semester och tomhet

Idag började min semester. Fram till i lördags har det på mitt visitkort stått "kårordförande", men natten till idag var det dags att träda tillbaka från den posten. Tyvärr går året inte riktigt att beskriva här. Att i ord formulera den glädje, den frustration, den inspirationskälla, den gemenskap, ja hela den tillvaro som det senaste året varit är inte möjligt. Mina fyra senaste företrädare har beskrivit sitt år som kårordförande som "ett helvete med guldkant". Det blev upp till mig att bryta den traditionen. Det låter som en efterhandskonstruktion, men ingen av alla de dagar jag har gett mig av in till jobbet har det funnits ett inre motstånd. Jag har helt enkelt haft oförskämt år, och av alla de år jag ägnat åt den utbildning som bedrivs vid Göteborgs universitet har detta året varit det mest givande för mig. Det överlägset mest givande. Det är med stor stolthet jag summerar året. Acti labores jucundi - utfört arbete är behagligt.

Såna här dagar är det dock inte resultat som räknas. Idag är jag inte längre den yttersta verksamhetsföreträdaren, och då är det inte heller resultaten som är det viktiga. Det här har varit ett år som har försatt mig i möten med de mest fantastiska människor. Min matbudget har tidvis slagit i taket då tumanhandluncherna räknat femtalet på veckan. Och när jag och kåren nu (delvis) går skilda vägar, tar organisationen med sig resultaten och jag tar med mig vännerna. Igår var det obevekligt den sista natten med gänget, och idag har tomheten hunnit ikapp mig där jag i en alltmer tom lägenhet långsamt packar väskan för att låta sommaren inta sin riktiga gestalt - i björkar, gröna ängar, öppna landskap, stillhet och högsommarkvällar. Från en tillvaro där man i hög grad inte behöver planera sina träffar för att umgås med vänner, eftersom mötena ändå blir nödvändiga för verksamheten, uppstår nu en situation där möten måste planeras och önskas. Det blir en omställning att jobba på.

Så till slut, givetvis, de stora semestermålen. Jag tänkte att jag skulle
- lära mig svarva
- köra motorcykel till öland
- åka och titta på alla Blekinges kyrkor
- lära mig spela munspel
- läsa ut årets sommardeckare - Fyren av PD James
- titta på minst två av Hällaryds IF:s hemmamatcher
- semestra i London
- börja cykla mer regelbundet
- skriva klart ex-jobbet

Inga kommentarer: