torsdag, juli 12

internetabstinens

jag befinner mig på landet. och landet är inte bara översvämmningshotat, det är dessutom avskuret från omvärlden genom att såväl telefon som internet nu saknats i en dryg vecka. mina möjligheter att titta in här har med andra ord varit påtagligt begränsade.

jag har istället spenderat en del av min tid med att arbeta på första delen av mitt exjobb, vilket inneburit att jag läser riksdagsprotokoll från 1920-talet. det är faktiskt lite roligare än vad man skulle kunna tro. personangreppen var inte mindre på den tiden, och formuleringarna når ibland citathöjder. dagens citat hämtar jag därifrån, från Karl Johan Ekman i första kammaren:
”Den som inte ser upp med ögonen, får se upp med pungen.”

1 kommentar:

Martin Domeij sa...

Ska vi tro att han menade penningpungen? Alltså att om du inte ser upp får du betala mer?